Η ΠΑΛΑΙΑ ΓΕΦΥΡΑ ΤΗΣ ΧΑΛΚΙΔΑΣ (ΦΩΤΟ)



Η ΠΑΛΙΑ ΓΕΦΥΡΑ ΤΗΣ ΧΑΛΚΙΔΑΣ-ΓΕΦΥΡΑ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΟΥ: Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ

Η σχέση της φέφυρας με του Ευρίπου και η Χαλκίδα έχουν μία σχέση που διαρκεί 2.500 χρόνια. Δεν μπορεί να νοηθεί Χαλκίδα χωρίς την γέφυρα. Είναι σίγουρο ότι από τον οποιοδήποτε κάτοικος αυτής της πόλης μέχρι τον επισκέπτη της, θα περπατήσει γύρω της και θα χαζέψει τα πλεούμενα που την διασκίζουν. Έτσι η γέφυρα της Χαλκίδας με δυόμισι αιώνες παρουσία στο στενό του Ευρίπου δεν θα μπορούσε παρά να είναι το κέντρικότερο σημείο της πόλης αλλά και ολόκληρου του νησιού. Με το φαινόμενο της παλοίριας και την αλλαγή κατεύθυνσης των "τρελών νερών" ανα έξι ώρες να προσδίδουν ένα παραπάνο λόγο να την επισκεφτείς και να τη θαυμάσεις.

Δες τη live εδώ: http://olne.gr/el/evripos-bridge/evripos-bridge-live-stream

Halkida kastro 1  
ΙΣΤΟΡΙΑ:

Στο πέρασμα των αιώνων πολλές ήταν οι μορφές που είχε η εκάστοτε γέφυρα ανάλογα κάθε φορά με την χρήση  και με τον πληθυσμό της περιοχής.
Η  πρώτη προσπάθεια ζεύξης των δύο ακτών έγινε το 410 π.Χ., κατά την  περίοδο της αποστασίας της Xαλκίδας από την Aθηναϊκή Συμμαχία. Έτσι , Χαλκιδαίοι και Θηβαίοι μετά την μεταξύ τους συμμαχία αποφασίζουν να οχυρώσουν το στενό αφήνοντας ένα στενό πέρασμα ώστε να μπορεί να περνάει μόνο ένα πλοίο. Με τον τρόπο αυτό προσπαθούν να εμποδίσουν την διελευση παντός εχθρικού στόλου και κυριότερα να αποκόψουν την ναυτική συγκοινωνία της Αθήνας με την Θεσσαλία.Με πύργους που χτίζουν πάνω στις επιχωματώσεις που έχαν κάνει και από τις δύο πλευρές του Ευρίπου καταφέρνουν να μειώσουν το άνοιγμα του πορθμού και να ελέγξουν όλο τον Ευβοϊκό κόλπο. Ακόμα κατασκευάζουν ξύλινη γέφυρα με κλειστή σύραγγα πάνω σε αυτήν, ώστε να μπορούν να προφυλλάσονται οι υπερασπιστές της.


Το 334π.Χ ο Μέγας Αλεξανδρος περνάει από την Χαλκίδα και λόγω της στρατηγικής της θέσης στην περιοχή, αποφασίζει να αυξήσει την φρουρά και αυξάνει την οχύρωση του στενού κατασκευάζοντας νέες πύλες , πύργους και ισχυρότερο τείχος. 
Το 540 μ.Χ ο Ιουστινιανός συμπληρώνει την οχύρωση για να μπορεί να αντιστέκεται στις επιδρομές των βαρβαρικών φυλών. Έτσι χτίζει ένα πανύψηλο τετράγωνο φρούριο το οποίο ενώνεται με την Βοιωτική γέφυρα με μία λιθόχτιστη γέφυρα μήκους δέκα πέντε μέτρων και μία ξύλινη κινητή φέφυρα οχτώ περίπου μέτρων.
 

Η γέφυρα αυτή μπορεί σε περίπτωση επίθεσης να  απομακρυνθεί από το στενό. Η πρώτη δουλειά των Ενετών στην Εύβοια είναι η ολοκλήρωτική διαμόρφωση των φρουρίων και των πύργων του Ευρίπου. Με ολόκληρο επιτελείο από εκλεκτούς τεχνίτες, αναδιαμορφώνουν την οχύρωση της γέφυρας ώστε να είναι απόρθητη και επιβλητική. Επίσης κατασκευάζουν καινούργια γέφυρα με χοντρά ξύλα σφυρίλατο χοντρό σίδερο και μεγάλες αλυσίδες ώστε να μπορεί να ανοίγει προς τα πάνω. Μετά την άλωση της Χαλκίδας από τους Τούρκους, τοποθετούνται στους δυο πύργους μεγάλος αριθμός κανονιών για την άμυνα του στενού. Η γέφυρα ανοίγει πλέον με αγκαρία ραγιάδων.
Halkida kastro 4
  
Η γέφυρα αυτή γκρεμίζεται το 1857 και ενώ οι φθορές από το πέρασμα των χρόνων την έχουν καταστήσει επικίνδυνη. Από τις 6 Ιανουαρίου 1858 όμως εγκαινιάζεται μια νέα γέφυρα δίπλα στην παλιά, η οποία αποτελείται από δύο κομμάτια τα οποία ανοίγουν περιστροφικά για την διέλευση των πλοίων. Το σημαντικό για την εποχή είναι ότι δεν καταστράφηκαν τα φρούρια του Ευριπού.

  Halkida kastro 2 exodos
Το 1896 έπειτα από σαράντα χρόνια εργασιών και μετά το γκρέμισμα αδικαιολόγητα, όλων των τοιχών και φρουρίων του Ευρίπου ολοκληρώνονται οι εργασίες εκβάθυνσης και διαπλάτηνσης του στενού και γίνονται τα εγκαίνια της νέας γέφυρας. Με σιδερένιο πλέον σκελετό και ξύλινο κατάστωμα η νέα γέφυρα έχει μια λωρίδα κυκλοφορίας και ανοίγει περιστοφικά με χειροκίνητους μηχανισμούς.

Halkida Kastro_Georgios !

Ο πληθυσμός της πόλης αρχίζει να αυξάνεται με γρήγορους ρυθμούς και ο αριθμός των αυτοκινήτων που περνάνε καθημερινά από και προς την Εύβοια κάνουν επιτακτική πλέον την ανάγκη για αντικατάσταση της υπάρχουσας γέφυρας με νέα μεγαλύτερη. Έτσι το 1963 και μετά από δυόμισι χρόνια εργασιών, εγκαινιάζεται με μεγάλη επισημότητα η νέα ηλεκτροκίνητη γέφυρα του Ευρίπου. Ο σκελετός της είναι σιδερένιος ενώ το κατάστρωμα παραμένει ξύλινο. Οι Ιταλικοί μηχανισμοί της γέφυρας την κάνουν να ανοίγει και κλείνει σε μικρό χρονικό διάστημα για την εποχή.



Το 1996 και μετά από ένα χρόνο εργασιών, ολοκληρώνεται η αναπαλαίωση της γέφυρας και δίνεται και πάλι στην κυκλοφορία. Με ενισχυμένο πλέον σκελετό και ασφαλτοστρομένο κατάστρωμα συνεχίζει να ενώνει τα δύο κομμάτια της πόλης. Οι νέοι υπερσύγχρονοι μηχανισμοί επιτρέπουν στην γέφυρα να ανοίγει και να κλείνει σε μικρό χρονικό διαστημα, αποτρέποντας το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην περιοχή.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: 

 



 









Πηγές: http://chalkidamou.blogspot.gr/,pass2greece.gr,wikipedia.,dimos-xalkideon

1 σχόλιο :